Søk
Close this search box.

Den sosiologiske offentlighet

Mine første uker som student

Jeg skulle gjøre all lesingen innen forelesningene, jeg skulle ha full orden på alt av ark og notater, jeg skulle overgå meg selv og alt jeg noen gang har klart før. Jeg skulle jo være best!
Tekst og foto: Celina Stamper

Noen ganger skjønner jeg ikke meg selv. Jeg som hadde lagt de største planene for hvordan skolestart skulle bli? Her skriver jeg til og med en studieguide uten å en gang klare å følge dem selv? Jeg skammer meg. Studiestart på høgskolen, som har vært helt fantastisk til nå, begynner faktisk for alvor. Forelesningene er hyppige, og vi får minst 150 sider med nytt lesestoff hver uke. Noen har ikke åpnet bøkene enda og andre ligger allerede foran. En ting er sikkert, høgskolen er fritt – veldig fritt!

 

FADDERUKEN: Jeg kunne fint ha blitt vant til fadderuken året rundt, for den åpnet mange nye dører for vennskap og knytting av kontakter.

Forelesningene er hyppige og vi får minst 150 sider med nytt lesestoff hver uke. Noen har ikke åpnet bøkene enda og andre ligger allerede foran.

Den første uken – fadderuken – var helt fantastisk. Allerede på mandagen fikk jeg gode venner som jeg har kontakt med jevnlig. Heldigvis for meg var jeg frivillig på studentstartfestivalen og fikk være med på fadder- og frivillig kick-off før alle fadderbarna hadde blitt tildelt (selv om jeg strengt talt var et av fadderbarna). Jeg dro alene til utestedet og endte opp med å ha en helt fantastisk første dag. Resten av uken skuffet ikke med gode fester, Donkeyboy-konsert og nye venner.

Allerede torsdag i fadderuken startet første forelesning og denne jenta hadde ikke en gang åpnet bøkene oppi all denne festligheten. Det å starte med filosofi, historie- og sosiologifagets historie og innføring i sosiologi er greit nok det. Mye er veldig spennende og noe er mindre spennende. Likevel er jeg alltid på alle forelesningene og noterer som bare det. Så selv om jeg ikke har lest alt pensum som er beregnet for forelesningene, får jeg iallfall notert det viktige.

PROKASTINERING: Lange dager med mye fri fører til mye prokrastinasjon hos en fersk student.

Allerede torsdag i fadderuken startet første forelesning og denne jenta hadde ikke en gang åpnet bøkene oppi all denne festligheten.

Men når jeg først skal sette meg ned i svingstolen min (som faktisk svinger ganske godt) for å lese – da går det galt da. Jeg klarer totalt å lese i tre minutter før jeg blir distrahert av sult, dobesøk eller Top Model Skandinavia på TV. Etter tre effektive minutter (medberegnet at jeg har snappet bilder av hva jeg leser og bilder av meg selv som leser) er jeg ganske stolt. Et par linjer er markert, slik at jeg skal huske dem til senere lesing.

Overgangen til høyskolen var ikke like enkel som antatt, selv ikke med alle forberedelsene mine, for her ligger jeg allerede bak. Men det er ingen grunn til å miste håpet heller. Jeg har i alle fall god oversikt over når vi har timer og når vi har fri. Kanskje jeg egentlig bør prøve å studere et annet sted enn hjemme. En av lesesalene, grupperommene eller med en medstudent, slik at jeg ikke faller av lasset før jeg har begynt. Jeg skal finne min greie og jeg skal naile det, jeg lover! 

Celina Stamper

Om Celina:

Celina Stamper (20) starter på bachelorstudiet i sosiologi til høsten ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Campus Bakkenteigen.

Hun er blogger på www.celinastamper.com, er frilansjournalist og fulltidsmamma til en fire år gammel jente som heter Tia Alida.
Les mer om hvorfor Celina blogger på sosiologen.no her.

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på LinkedIn
Del på E-post
Print

Søk