Vinterseminaret 2024 – Program og påmelding

Kjære sosiologer og sosiologi-interesserte,

På Vinterseminaret 2024 gir vi plass til sted i sosiologien, for nettopp «STED» er årets tema. Årets seminar finner igjen sted på Golsfjell.

Sted har noe uanselig over seg. Det smyger seg gjerne inn i sosiologiske undersøkelser, for så å forsvinne inn i analyser av makt, demokrati, kjønn, klasse og identitet. Det til tross for at sted både former og begrenser oss. Alt vi sosiologer studerer er geografisk plassert. Sosialt liv utspiller seg på steder med materielle objekter, men også meninger og verdier. Sånn sett er steder både bevegelige og konstante – de holdes vedlike og endres av menneskene som oppholder seg der.

Den sosiologiske oppmerksomheten til sted har en lang historie. Fra klassikernes kritiske blikk på utvikling fra det tradisjonelle bygdelivet til det moderne bylivet, til nyere kritikk av metrosentrisme i den sosiologiske forståelser av sted, til analysen av det lokale i det globale – sted har massevis å by på for sosiologer. Det speiler seg i årets foredrag som rommer turisme, ulikhetens geografi, symbolske steder, graffiti og gatekultur.

Sosiologforeningens arbeidsutvalg inviterer dermed til Vinterseminaret 2024 fra 2. til 4. februar. Vi byr opp til en sosiologisk diskusjon (og kanskje metaanalyse av sted). Velkommen til fjells!

Her kan du laste ned programmet i PDF-format: Vinterseminaret2024-Program

Oversikt over gruppesesjonene

I år kan du velge mellom hele 19 ulike gruppesesjoner. Vi ber deg svare på hvilken gruppe du ønsker å delta på i påmeldingsskjemaet. Les mer om de aktuelle gruppesesjonene ved å klikke her.

• Anvendte data-science-metoder for samfunnsvitere (Yuri Kasahara)
    • Boligens og nabolagets sosiale betydning: Identitet, tilhørighet og livssjanser (Hans Christian Sandlie og Maja Flåto)
    • Digitalisering og teknologi (Lars E.F. Johannessen og Erik Børve Rasmussen)
    • Helsesosiologi (Per Magnus Mæhle og Beret Bråten)
    • Institusjonell etnografi (Ann-Toril Tørrisplass og Berit Irene Vannebo)
    • Kjønn (Liza Reisel og Beret Bråten)
    • Kultursosiologi (Tore Rafoss)
    • Kvantitativ pedagogikk (NB! Kun på lørdag) (Torbjørn Skardhamar)
    • Migrasjon, integrasjon og ulikhet (Jon Horgen Friberg og Arnfinn Midtbøen)
    • Miljø, klima og natur (Marthe Elden Wilhelmsen og Gisle Andersen)
    • Politikk, demokrati og sosiale bevegelser (Kari Steen-Johnsen, Daniel Arnesen og Eli Melby)
    • Religionssosiologi (Ronald Mayora Synnes)
    • Rus, kriminalitet og straff (Ingrid Rindal Lundeberg og Hilgunn Olsen)
    • Sosial Ulikhet (Øyvind Wiborg)
    • En sosiologi for urbanisering og byutvikling (Knut Schreiner)

Skrive- og formidlingskurs

Vi fortsetter å tilby formidlingskurs på lørdagen fra kl. 14-16:15. Det er Frithjof Eide Fjeldstad fra Forsking.no som leder kurset ‘Populærvitenskapelig formidling!’

Kryss av for at du ønsker å delta på kurset i påmeldingsskjemaet.

Praktisk informasjon

Tidspunkt

Seminaret starter kl. 12:00 på fredag den 2. februar og avsluttes kl. 11:00 søndag 4. februar

Early bird-pris (inkluderer kost og losji) for påmeldinger tom. 9. desember:

• Enkeltrom 7400 kr
  • Dobbeltrom 7400 kr
  • Student 2500 kr (begrenset antall plasser til studentpris – førstemann til mølla!)
  • Fredag – lørdag 4500 kr
  • Lørdag – 4000 kr

NB! Prisene vil øke med 10 prosent for alle påmeldinger etter 9. desember. Etter 5. januar er det bindende påmelding til seminaret. Om det er mulig å få refundert hele eller deler av deltakeravgiften ved en eventuell avmelding, avhenger av hotellets velvilje i det enkelte tilfelle.

Transport

Som i fjor skal vi være på Storefjell Resort Hotell på Golsfjell, som kan nås med både buss og Bergensbanen. Nytt av året er at vi tilbyr felles bussavgang fra Oslo S via Gardermoen som går helt fram til hotellet. Den går fra Oslo S kl. 8:30, og stopper på Gardermoen for å plukke opp deltakere kl. 9:15. Det er også satt opp en buss direkte til Oslo S på søndagen som har avreise kl. 12:00 fra hotellet. Den er fremme omtrentlig kl. 15:30. Prisen tur-retur med buss er 800 kr.

Vi gjør oppmerksom på at det er et begrenset antall plasser på bussen, så “førstemann til mølla”. Siden vi ikke kan ha oppdatert oversikt om det er ledig plass på bussen til enhver tid, vil du først få beskjed i etterkant om du fikk plass på bussen. Vennligst kryss av i påmeldingsskjemaet om du ønsker å benytte deg av busstilbudet.

Alternativet er tog til Gol. Vi anbefaler i tilfelle følgende avgang:

– Oslo S (08:25) – Gol (11:14)

– Bergen (08:15) – Gol (11:52)

Personer som ankommer Gol 11:14 med tog fra Oslo S vil bli plukket opp av en buss på tog-stasjonen. Om du ankommer utenom dette tidspunktet må du selv kontakte hotellet for transport på +47 3207 8000 eller 1001@storefjell.no. De er svært behjelpelige med transport, så ikke nøl med å ta kontakt.

Påmelding og påmeldte

For å se venner og bekjente som er påmeldt kan du sjekke dette skjemaet. Er det noen du kjenner som ikke er påmeldt? Ta kontakt med dem – desto flere sosiologer og sosiologi-interesserte desto bedre.

Med deg selv på ved å klikke her og gå videre til påmeldingsskjemaet.

Prisutdeling

I tradisjonens tro avholdes det en prisutdeling under festmiddagen lørdag kveld.

Mer informasjon

Lurer du på noe angående Vinterseminaret 2024? Ta kontakt med arrangementsansvarlig, Johannes Bennetzen, på mail: bennetzen@gmail.com.

Generelle henvendelser til foreningen kan sendes på mail til: redaksjonssekretaer@sosiologen.no.