Den sosiologiske offentlighet

Endelig masteroppgave!

Mathilde Aarvold Bakke er i gang med masteroppgaven sin og deler sine erfaringer så langt.
Tekst og foto: Mathilde Aarvold Bakke

På Universitetet i Oslo (UiO) er hele det siste året av mastergraden dedikert til masteroppgaven. Et helt år er satt av til kun denne oppgaven, som skal være en siste test før man offisielt er sosiolog og (forhåpentligvis) ferdig med å studere på en stund. Å skrive masteroppgave var noe jeg hadde gledet meg til veldig lenge, og det føles utrolig rart å være i gang med mitt siste år som student og med selve oppgaven.

Selv om det siste året er satt av til masteroppgaven, begynner vi med prosjektskissen allerede i mai. Dette er for at vi skal ha en plan for hva vi skal skrive om (denne kan selvfølgelig endres senere) og muligheten for å jobbe med masteroppgaven i sommerferien. Nå er det ikke alle som velger å gjøre det (litt ferie må man jo faktisk ha), men for studenter som meg, som ikke liker å ha alt for mye fri, så er det supert.

PROSJEKTSKISSE: På UiO begynner vi med prosjektskissen i mai.

Å skrive masteroppgave var noe jeg hadde gledet meg til veldig lenge, og det føles utrolig rart å være i gang med mitt siste år som student og med selve oppgaven.

Jeg hadde allerede en idé om hva jeg skulle skrive masteroppgave om: Jeg skulle gjøre tekstanalyse av blogger og jeg skulle skrive om microcelebrity. Å skrive prosjektskisse var for meg en prosess hvor jeg endelig fikk skrive ned det jeg hadde  tenkt på det siste semesteret.

Nå er jeg altså i gang med skrivingen og har skrevet utkast til innledning, metodekapittel og teorikapittel. I tillegg har jeg samlet inn datamaterialet og kommet i gang med koding av dette. Så hva skriver jeg egentlig masteroppgave om? 

Jeg gjør en kritisk diskursanalyse av blogginnlegg skrevet av 12 bloggere. Jeg vil undersøke hvordan bloggere presenterer og konstruerer seg diskursivt som mikrokjendiser, hvordan subjektposisjoner som bloggeren og leseren konstrueres diskursivt, relasjonene mellom disse og hva som karakteriserer bloggen som sjanger. Og siden mange av dere mest sannsynlig ikke vet hva en mikrokjendis er: En mikrokjendis er noen som har brukt sosiale medier til å oppnå kjendisstatus blant følgerne sine ved å beskrive seg selv som en kjendis og behandle andre i tråd med dette. Å bli en mikrokjendis involverer å «[…] creating a viable online persona, producing content and strategically appealing to fans online» (Alice Marwick i Status Update. Celebrity, Publicity, and Branding in the Social Media Age). 

MICROCELEBRITY: Jeg skriver masteroppgave om bloggere og microcelebrity.

En mikrokjendis er noen som har brukt sosiale medier til å oppnå kjendisstatus blant følgerne sine ved å beskrive seg selv som en kjendis og behandle andre i tråd med dette.

Å skrive en masteroppgave er gøy, slitsomt, spennende, givende, kjedelig, utfordrende… Her får du virkelig satt alt du har lært gjennom fire år som student på prøve. Dette er erfaringene jeg har plukket opp så langt:

Meld inn prosjektet ditt til NSD (Norsk senter for forskningsdata), hvis dette er nødvendig. Skal du behandle personopplysninger (direkte eller indirekte) må du melde inn prosjektet ditt. Er du i tvil kan du ta meldeplikttesten på NSD sine nettsider. Siden ting ofte står stille i juni/juli (også i NSD), lønner det seg å melde inn prosjektet så tidlig som mulig hvis du vil ha prosjektet godkjent før sommeren.

Begynn å rekruttere informanter/deltakere i prosjektet så tidlig som mulig. Dette kan du begynne med etter prosjektet er godkjent av NSD. For meg tok dette lengre tid enn jeg trodde det ville gjøre, da mange av bloggerne jeg kontaktet ikke svarte på e-postene mine i det hele tatt. Da var jeg glad for at jeg hadde fått prosjektet mitt godkjent før sommeren og kunne bruke hele sommeren på rekruttering.

Bestem deg for om du skal skrive på norsk eller engelsk. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Vil du at oppgaven din skal leses av personer utenfor Norge som ikke snakker norsk, må du selvfølgelig skrive på engelsk. Fordi jeg allerede har venner/akademikere som ønsker å lese oppgaven min (og ikke snakker norsk) skriver jeg på engelsk og syns det er verdt den ekstra jobben det tar å rette opp i skrive- og grammatikkfeil som må til når man skrive på et annet språk enn morsmålet.

UNNGÅ SKIPPERTAK: Jeg skal jobbe jevnt med oppgaven det kommende året.

Å skrive en masteroppgave er gøy, slitsomt, spennende, givende, kjedelig, utfordrende… Her får du virkelig satt alt du har lært gjennom fire år som student på prøve.

Datainnsamling består av uendelig mange timer copy+paste, hvis du gjør tekstanalyse av blogginnlegg.

Koding av datamaterialet er lettere når man bruker programmer som Nvivo, hvis man jobber med store mengder tekst og bilder. Nvivo er et program for koding/behandling av data (tekst, bilder, lyd og video).På UiO fikk vi tilbud om gratis kurs i Nvivo tidligere i år, noe som jeg anbefaler alle som har muligheten å delta på.

Unngå skippertak. Jeg hater skippertak. Jeg vil heller jobbe jevnt gjennom hele det kommende året enn å dø av stress i april/mai neste år. Jeg prøver å jobbe effektivt minst fem timer hver dag og får gjort overraskende mye på en uke.

Jeg er endelig i gang med masteroppgaven, ser frem til å jobbe videre med oppgaven i året som kommer og dele med dere hvordan det går.

Mathilde Aa. Bakke

Om Mathilde:

Mathilde Aarvold Bakke (25) er masterstudent i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Hun skriver master om bloggere og  microcelebrity. Mathilde er bloggkoordinator på sosiologen.no.

Les flere blogginnlegg av Mathilde her.

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på LinkedIn
Del på E-post
Print

Søk