Søk
Close this search box.

Den sosiologiske offentlighet

Hvordan overleve kvantitativ metode

…når du er under middels interessert i kvantitativ metode.
Tekst og foto: Mathilde Aarvold Bakke

Både som master- og bachelorstudent var kvantitativ metode det faget jeg gruet meg mest til. Det var jeg ikke alene om skjønte jeg, når foreleseren spurte første dagen om hva vi gledet oss mest til og en annen student rakk opp hånden og sa at det var å bli ferdig med faget.

Jeg jobber selv mest kvalitativt og anser meg selv for å være helt OK når det gjelder statistikk, STATA og kvantitativ metode. Å ta et kurs på masternivå som beskrives på emnesidene til UiO som «et videregående kurs i kvantitative metoder som er rettet mot samfunnsvitenskap» var derimot mildt sagt skremmende. Her kommer altså mine beste tips for å overleve kvantitativ metode (for deg som er under middels interessert i faget):

GJØR OPPGAVER: Kvantitativ metode er et fag som er vanskelig å lese seg til uten å jobbe med oppgaver.

Å ta et kurs på masternivå som beskrives på emnesidene til UiO som «et videregående kurs i kvantitative metoder som er rettet mot samfunnsvitenskap» var derimot mildt sagt skremmende.

Still dumme spørsmål!
Still alle spørsmålene du lurer på, uansett hvor dumme de er. Lurer du på hva det betyr å velge et signifikansnivå på 95 % fremfor et signifikansnivå på 99 %? Hva er greia med en p-verdi? Hva står OVB for? Å få svar på disse spørsmålene før eksamen kan gjøre en stor forskjell når det kommer til den endelige karakteren din.

Gjør alle oppgaver, innleveringer, lekser og tidligere eksamensoppgaver.
Kvantitativ metode er et fag som er vanskelig å lese seg til uten å jobbe med oppgaver. Gjør derfor alle oppgavene du kan få tak i. Vi fikk oppgaver (les; lekser) til hver forelesning, og selv om de fleste ikke rakk å gjøre alle sammen til hver eneste forelesning, var disse gull verdt når vi skulle øve til eksamen. Det samme gjaldt å jobbe med tidligere eksamensoppgaver. Dette gjør også skoleeksamen mindre skummel, fordi du har vært borti lignende oppgaver før.

Bli kjent med pensum og lær deg å bruke kalkulatoren din.
Vi fikk bruke alle skriftlige hjelpemidler og programmerbar kalkulator på eksamen. Bruk derfor tid på å bli kjent med pensum og lære deg hvor ting står. Da blir det lettere å slå opp ting på eksamen. Det samme gjelder kalkulatoren din. Lær deg å bruke den før eksamen, så blir eksamen litt mindre skummelt.

Gå gjennom slides fra forelesninger og seminarer
Ofte gikk både seminarlederen og foreleseren fort frem og det var vanskelig å få med seg alt som ble gjennomgått. Våre forelesere og seminarledere la derimot ut detaljerte Power Point-presentasjoner, som man selv kunne gjennomgå etter forelesningene og lære seg det man ikke fikk med seg under forelesningene.

GJENNOMGANG AV FORELESNINGER: Gå gjennom slides fra forelesninger og seminarer etterpå for å lære deg det du ikke fikk med deg under forelesningene.

Kvantitativ metode er et fag som er vanskelig å lese seg til uten å jobbe med oppgaver. Gjør derfor alle oppgavene du kan få tak i.

Unngå skippertak!
Kvantitativ metode var et fag med mye å gjøre. Vi hadde to forelesninger og to seminarer i uken, lekser til forelesningene, tre innleveringer, ti siders emneoppgave og fire timers skoleeksamen. Faget gikk over cirka to måneder, det var derfor to måneder med lite fritid og mye arbeid. Prøv derfor å ligge litt foran med arbeidet og lesningen, til tilfelle du skulle bli syk eller lignende.

Gå på seminarer og introkurs
Vi hadde seminarer med obligatoriske innleveringer og oppmøte hvor fokuset var på å lære STATA. I tillegg ble det gitt et introduksjonskurs i STATA. Jeg anbefaler å gå på alt som er av seminarer og kurs, jobbe med STATA hjemme og spørre om alt man ikke forstår i seminarene.

Hold ut!
Ikke alle fagene du tar i løpet av utdanningen din kan være morsomme. Kvantitativ metode var både krevende og krevde mye arbeid. Samtidig er det et veldig nyttig fag og som sosiologistudent er det viktig å ha en grunnleggende forståelse av både kvantitativ og kvalitativ metode. Skulle motivasjonen være langt unna hjelper det som regel å tenke på at faget ikke varer mer enn noen få månender.

Lykke til!

 

Mathilde Aarvold Bakke

Om Mathilde:

Mathilde Aarvold Bakke (25) er masterstudent i sosiologi ved Universitetet i Oslo.

Hun har en forkjærlighet for sosiale medier, populærkultur og kultursosiologi. Mathilde er bloggkoordinator på sosiologen.no.

Les flere blogginnlegg av Mathilde her.

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på LinkedIn
Del på E-post
Print

Søk