Det er snart ett år siden ChatGPT ble lansert, og siden den gang har debatten gått høyt om hva ChatGPT egentlig er og hvordan høyere utdanning bør respondere. ChatGPT og annen generativ kunstig intelligens (KI) har blitt omtalt som alt fra revolusjon til sivilisatorisk trussel, og fremdeles er det mye vi ikke vet om hvordan KI virker og hvilke muligheter som ligger i KI. Det kan være et nyttig hjelpemiddel for studenter, men det kan også stå i veien for læring og bidra til fusk. Hvordan bør vi som studenter, undervisere og forskere forholde oss til dette?
Linjeforeningen Habitus ved sosiologi på Handelshøyskolen USN tar debatten, og har invitert et bredt sammensatt panel som blant annet vil ta for seg følgende spørsmål: Bør vi oppmuntre til bruk av ChatGPT, eller burde vi være forsiktige og til og med forby det i undervisningen? Er ChatGPT en kilde til inspirasjon, eller kan det undergrave den dype forståelsen vi søker å oppnå?
I panelet sitter følgende personer:
Marianne Hagelia, Førsteamanuensis i pedagogikk v/ HiØ
Stig Gezelius, Professor i sosiologi v/USN
Marius R. Johannessen, Førsteamanuensis i IT og ledelse v/USN
Camilla Holm Soelseth, Universitetslektor v/OsloMET
Daniel K. Johannesen, Studerer master i samfunnsanalyse m/praksis 3.året
Camilla Ness, Studerer bachelor i sosiologi 3. året
Panelet ledes av Silje Maria Tellmann, førsteamanuensis i sosiologi ved Handelshøyskolen USN.
Dørene åpner kl.1700
Paneldebatten starter kl.1800