Den sosiologiske offentlighet

Klassedebatt: En scene for tradisjonell maskulinitet

Debatter rundt klasseforskning røper en iscenesettelse av tradisjonell maskulinitet.
I sosiologien kan man gjøre krav på maskulinitet på ulike måter, for eksempel ved brudd og utbrudd i akademiske debatter, skriver Nadji Aïssa Khéfif (foto: Unsplash.com)

I de siste ukene, på Sosiologen, har det vært en debatt rundt klasseforskning, med sarkastiske ord som tyder på at, gjennom og til tross for faglige argumenter, ble individuell ære siktet på og såret (Rogne et al, 2023; Flemmen, 2023; Ljunggren & Heggebø, 2023; Hjellbrekke, 2023; Hart, 2023). Dette har skjedd tidligere, for noen år siden. Denne gangen foregikk debatten rundt klasseforskning i Morgenbladet (Hagen 2019a, 2019b, 2019c, 2019d; Hakkestad 2019; Flemmen 2019a, 2019b; Korsnes & Hjellbrekke 2019; Aakvaag, 2020a, 2020b; Ljunggren 2020). Da løp frontlinjen mellom sosial ulikhets virkelighet og idealet om sosial konsensus, ikke mellom sosial bakgrunn og genetisk arv som i dag. Men også da ble individuell ære en truffen skyteskive. 

I denne teksten ønsker jeg å synliggjøre hvordan det at disse debattene tilsynelatende ikke har vært helt saklige, tyder på at de dreier seg minst like mye om maskulinitet som om klasseforskning. Jeg vil rette oppmerksomhet mot det at disse debattene også er iscenesettelser av tradisjonell maskulinitet. I starten av mai arrangerte mannsutvalget en panelsamtale med tittelen Mann nok?[1] Etter min mening er «Mann nok?» presist ett av de spørsmålene som driver disse debattene rundt klasseforskning, og akademiske debatter mer generelt. La meg prøve å presisere hvordan.

I denne artikkelen, ønsker jeg å synliggjøre hvordan det at disse debattene tilsynelatende ikke har vært helt saklige, tyder på at de dreier seg minst like mye om maskulinitet som om klasseforskning.

I sine etnologiske studier om det kabylske samfunnet, beskriver sosiologen Pierre Bourdieu (2000b) hvordan kabylske menn henga seg til spill bestående i utfordringer og forsvar for å oppnå og bevare sin status og ære som kabylske menn. Slike spill eksisterer også i sosiologi (Khéfif, 2007). Deres institusjonelle former kalles disputaser og paperpresentasjoner. Kort oppsummert, består de i det at en sosiolog utfordrer en annen sosiolog med et spørsmål eller en kritikk, som bør få motsvar: Slik oppnår og bevarer sosiologene sin status og ære som sosiologer. [2]

Målet med disse spillene er ikke å vanære sosiologer. Tvert imot, er det å bekrefte sosiologers status og ære som sosiologer.

Likevel, er det mulig at jo mer man avkler disse spillene fra deres institusjonelle former – disputaser og paperpresentasjoner – det vil si omdefinerer dem fra riter til begivenheter, jo mer kan skam og fornærmelse bli deres utfall. Da blir det også vanskeligere å fornekte dem som demonstrasjoner av maskulinitet, uavhengig av deres deltakeres kjønn, ved å utgi dem for konstruktive utvekslinger av kunnskap og ideer til fordel for menneskeheten.

I sosiologi kan man gjøre krav på maskulinitet på ulike måter. Man kan, for eksempel, hevde at man har myntet et begrep. Da er begrepet å anse som en fallologos, det vil si, i bokstavelig forstand, en ord-fallos.

I sosiologi kan man gjøre krav på maskulinitet på ulike måter. Man kan, for eksempel, hevde at man har myntet et begrep. Da er begrepet å anse som en fallologos, det vil si, i bokstavelig forstand, en ord-fallos.

Et begrep kan være fallosen til en farsfigur – som, for eksempel, habitus for Pierre Bourdieu, diskurs for Michel Foucault eller performativitet for Judith Butler – og, i samsvar med dette, totempælen til en intellektuell slekt – som, for eksempel, Bourdieus beundrere, Foucaults epigoner eller Butlers tilhengere.

Men et begrep kan også være en fallos som fetisjers, det vil si at begreper kan dyrkes som symbol på intellektuell fruktbarhet. Da kan det å produsere begreper bli et mål i seg selv, som i sosiologen Aksel Tjoras (2017) metode SDI. På denne måten, kan et begrep bli til en målenhet for sosiologenes verdi som sosiolog.

Sosiologer kan også bruke statistikk, eller gi kvantitative former til kvalitative data, for å gjøre krav på maskulinitet. Kvantitative metoder presenteres ofte som rigide og uttømmende, snarere enn bløte og manglende. Mange kjenner rigiditet og størrelse som tegn på maskulin potens, og tradisjonelt forbindes bøyelighet og forståelse heller med feminitet.

Dessuten, kan noen oppleve statistikk som et språk enda mer himmelsk og tørt, det vil si abstrakt, høytidelig, rasjonelt og undertrykkende, enn språket man finner i de tekstene til disse farsfigurene vi kaller sosialteoretikere. Sosialteorier er tekster der de sistnevnte utøver sin faderlige definisjonsmakt, og derfor legger føringer for vår forståelse av verden. Disse tekstene er ofte såpass «fjerne», «høyt hengt opp», at de kan skape frustrasjoner, og gi rom for ulike tolkninger og misforståelser. Men for noen av oss, er de likevel ikke like ubegripelige, og gjør seg ikke like gjeldende som beskrivelser av virkelighet, som noen former for statistisk forskning. Disse statistikkene er da det stikk motsatte av det jordiske og våte, det vil si hverdagslige, emosjonelle og anerkjennende, språket som heller preger dybdeintervjuer.

Statistikk har en plass i den nylige debatten rundt klasseforskning som belyses her. Likevel, er det å skape utbrudd og brudd i et relativt offentlig rom, måten å si seg mannlig på denne debatten heller består i.

Sosiologer kan også bruke statistikk, eller gi kvantitative former til kvalitative data, for å gjøre krav på maskulinitet.

Det er sannsynligvis fordi deltakelse i det offentlige ordskiftet er et utbrudd, som innebærer brudd i form av uenigheter, at Tjora, i et intervju, sier om seg selv og sosiologen Arve Hjelseth: «Vi liker å tenke på oss selv som uredde ved at vi tar sjansen på å bruke egne fag til å kommentere noe og som ikke alle må være enige i […]» (Mikkelsen, 2020). [3] I Tom Wolfes (1979) bok The Right Stuff, er det presist ved å vise seg uredde at testflyverne fastslår sin maskulinitet (Khéfif, 2019). Selvfølgelig, når sosiologer er publisert på Sosiologen er de ikke utsatt for like dødelige farer som piloter på uforutsigbare jagerfly. Men gitt sine forutsetninger, har sosiologer kanskje like stort behov for å fremstå som maskuline som disse.

I boken Den maskuline dominans, bruker Bourdieu (2000a) det kabylske samfunnet til å sette ord på tradisjonelle kjønnsnormer. I denne sammenhengen, definerer han utbrudd og brudd som tradisjonelle normer om maskulinitet når han skriver:

 

Det tilkommer mannen, som befinner seg på det utvendiges […], det tørres, det høyes og det diskontinuerliges side, å utføre alle de handlinger som på én gang er kortvarige, farlige og spektakulære, slike som okseslakt, pløying eller høsting, for ikke å snakke om drap eller krig, og som markerer brudd med livets vante gang. (Bourdieu, 2000a, s. 38-39)

 

Det at noen kan oppleve akademiske debatter som festlige, kan være et tegn på at disse debattene også er kortvarige og spektakulære brudd med livets vante gang. Men disse debattene er også etterlevelser av flere tradisjonelle normer om maskulinitet, som Bourdieu redegjør for med de følgende ordene:

Det er også gjennom kjønnsinndelingen av de legitime anvendelser av kroppen at forbindelsen (beskrevet av psykoanalysen) knyttes mellom fallos og logos: De offentlige og aktive anvendelser av den øvre, maskuline del av kroppen – gjøre front mot, konfrontere, vise ansikt (qabel), se i ansiktet, se rett inn i øynene, ta ordet offentlig – er mennenes domene.(Bourdieu, 2000a, s. 26)

Når debattanter møtes fysisk for å skape utbrudd og brudd ved å ta ordet offentlig, står de, som regel, ansikt til ansikt. De, bokstavelig talt, konfronterer hverandre. Men når en debatt foregår i et tidsskrift eller en avis, på nett eller på papir, er det å bruke portretter til å forene det å ta ordet offentlig med det å vise ansikt, et valg. Dette valget kan ha flere hensikter som har ingenting, eller tilsynelatende ingenting, med maskulinitet å gjøre. Men dette redaksjonelle valget kan likevel bidra til en iscenesettelse av tradisjonell maskulinitet, i den grad en av de normene som definerer denne maskuliniteten innebærer at det å være mann nok er det å vise ansikt og derfor risikere (eller være uredd for) å miste ansikt.

Men det er egentlig debatten i sin helhet som kan anses som en selskapslek, som delvis handler om å vise seg mann nok, uavhengig av det biologiske kjønnet man tilskriver seg eller tilskrives.

I debatten rundt klasseforskning som nylig oppsto på Sosiologen, ble Rogne et al. (2003) mistenkt for å drive med «en eller annen form for selskapslek» (Ljunggren & Heggebø, 2023). Men det er egentlig debatten i sin helhet som kan anses som en selskapslek, som delvis handler om å vise seg mann nok, uavhengig av det biologiske kjønnet man tilskriver seg eller tilskrives.

Dette er ikke særegent for debatter rundt klasseforskning. Men i disse debattene, virker det å være en systematisk unødvendig bruk av sarkasme som røper akademiske debatter, mer generelt, som iscenesettelser av tradisjonell maskulinitet. Som utbrudd som innebærer brudd, kan alle akademiske debatter inngå i konstruksjoner av maskulinitet. Likevel, kan debattene som berører klasseforskning få oss til å lure på om det å vise seg mann nok er viktigere i noen sosiologiske forskningsfelt enn i noen andre.  

Noter 

[1] Se: https://sosiologen.no/arrangement/mann-nok-panelsamtale-med-mannsutvalget/.

[2] For en nærmere beskrivelse, se: Khéfif, 2007.

[3] Det digitale tidsskriftet Sosiologen snakker heller om «mot», se: https://sosiologen.no/arrangement/mot-til-a-ytre-seg-lansering-og-paneldebatt/.

 

Referanser

Aakvaag, G. C. (2020a, 2. oktober). Myten om den undertrykte norske arbeiderklassen står for fall, skriver Gunnar C. Aakvaag. Morgenbladet, s. 26-27.

Aakvaag, G. C. (2020b, 16. oktober). Akademisk mafiavirksomhet. Morgenbladet, s. 24.

Bourdieu, P. (2000a). Den maskuline dominans (K. Stene-Johansen, Overs.). Pax Forlag.

Bourdieu, P. (2000b). Esquisse d’une théorie de la pratique ; précédé de trois études d’ethnologie kabyle. Seuil.

Flemmen, M. P. (2019a, 8. mars). Kunnskapsløst om klasseanalyse. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/03/08/kunnskapslost-om-klasseanalyse/

Flemmen, M. P. (2019b, 18. mars). Resignert replikk om klasseforskning. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/03/18/resignert-replikk-om-klasseforskning/

Flemmen, M. (2023, 9. mai). Klasse er ikke natur. Sosiologen. https://www.sosiologen.no/debatt/klasse-er-ikke-natur/

Hagen, R. (2019a, 15. februar). Myten om det norske klassesamfunnet. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/kronikk/2019/02/15/myten-om-det-norske-klassesamfunnet/

Hagen, R. (2019b, 28. februar). Hvor likt skal det være? Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/02/28/hvor-likt-skal-det-vaere/

Hagen, R., (2019c, 13. mars). Funksjon eller klasse? Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/03/13/funksjon-eller-klasse/

Hagen, R. (2019d, 29. mars). Falsk alarm. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/03/29/falsk-alarm/

Hakkestad, H. (2019, 22. februar). Konspiratorisk tøys om sosiologi og klasseanalyse. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/02/22/konspiratorisk-toys-om-sosiologi-og-klasseanalyse/

Hart, R. K. (2023, 16. mai). En overraskende debatt om et lite overraskende funn. Sosiologen. https://www.sosiologen.no/debatt/en-overraskende-debatt-om-et-lite-overraskende-funn/

Hjellbrekke, J. (2023, 15. mai). Tvilling-inkvisisjon? Sosiologen. https://www.sosiologen.no/debatt/tvilling-inkvisisjon/

Khéfif, N. A. (2019, 2. desember). Popsosiologen Tom Wolfe. Sosiologen. https://sosiologen.no/ideer/essay/popsosiologen-tom-wolfe/

Khéfif, N. A. (2007). The Scientific Status. Theory and Science, 9(1),
http://theoryandscience.icaap.org/content/vol9.1/khefif.html

Korsnes, O. & Hjellbrekke, J. (2019, 6. mars). Professor Hagens støyt i kriseluren. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2019/03/06/professor-hagens-stoyt-i-kriseluren/

Ljunggren, J. (2020, 9. oktober). Kunsten å være en kontrær sosiolog. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2020/10/09/kunsten-a-vaere-en-kontraer-sosiolog/

Ljunggren J. & Heggebø, K. (2023, 10. mai) Nobelpris eller selskapslek? Sosiologen. https://www.sosiologen.no/debatt/nobelpris-eller-selskapslek/

Mikkelsen, S. (2020, 30. mars). «Vi liker å tenke på oss selv som uredde». Universitetsavisa. https://www.universitetsavisa.no/campus/vi-liker-a-tenke-pa-oss-selv-som-uredde/112108

Rogne, A. F, Lyngstad, T. H. & Van Hootegem A. (2023, 24. april). Når klasseposisjoner går i arv. Sosiologen. https://www.sosiologen.no/debatt/nar-klasseposisjoner-gar-i-arv/

Tjora, A. (2017). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (3. utg.). Gyldendal.

Wolfe, T. (1979). The Right Stuff. Jonathan Cape.

Del på Twitter
Del på Facebook
Del på LinkedIn
Del på E-post
Print

Søk