Tekst: Inga Sæther
Jeg gruer meg litt til den dagen jeg skal stå foran sensor og forsvare masteroppgaven. Det gjør du også. Derfor har jeg samlet inn et par tips fra noen som har vært der, gjort det, og gjort det bra i tillegg. Les og lær!
Christine Hansen Rongevær (26): Har forsvart oppgaven “Far på permisjon. Alene hjemme eller sammen med mor”.
Mitt tips til muntlig er å øve på å snakke høyt om oppgaven, enten til seg selv eller andre. Ha en plan, men ikke nødvendigvis ha som plan å følge den planen slavisk.
SNAKK OM OPPGAVEN: Øv deg på å snakke høyt om oppgaven til deg selv og andre.
Andrea Eksund (25): Har forsvart oppgaven “The Health Gradient in Europe. An empirical analysis of health inequalities in Europe and within thirteen European countries between 2002 and 2012”.
Jeg vil anbefale alle å begynne med å gå strategisk gjennom oppgaven sin i hvert fall en uke før muntlig. Noter ned alt som er viktig, og skriv det inn i en PowerPoint. Det er bedre å ha for mye tekst enn for lite i begynnelsen og heller kutte etterhvert. Ha med deg et notatark du kan bruke underveis. Ellers er det beste tipset å kunne oppgaven ut og inn (les over den en del ganger før muntlig), og se på den med et kritisk blikk. Sett deg selv i sensors sted og tenk ut hvilke typer spørsmål han eller hun kan stille. Ha en god begrunnelse for ALLE valgene du har tatt underveis.
BEGRUNN VALGENE DINE: Ha en god begrunnelse for alle valgene du har tatt underveis.
Per Stornes (46): Har forsvart oppgaven “Working Conditions and Wellbeing: A multilevel analysis of 34 European countries”.
Mitt beste tips er: Skjær presentasjonen til beinet, og tenk på det som en fortelling. På utspørringa, ikke vær redd for å få vite karakteren, og argumenter deretter for hvorfor du har gjort som du har gjort når de spør. Du har ingenting å tape, og alt å vinne.
FÅ KARAKTEREN PÅ UTSPØRRINGEN: Ikke vær redd for å få vite karakteren.
Jakub Stachowski (30). Har forsvart oppgaven “Transnasjonale helsepraksiser: En kvalitativ studie om polske arbeidsinnvandreres bruk av helsetjenester”.
Her er noen tips jeg tror kan være hjelpsomme: 1) Legg innsats i å forberede en god presentasjon. Husk at den har betydning og kan oppklare noen aspekter ved oppgaven som sensor allerede har tenkt å spørre deg om. 2) Vær mest mulig konkret. Kall en spade for spade. For eksempel: Hvis det finnes et begrep for det du prøver å beskrive så finn det og bruk det. 3) Fremstå som engasjert (selv om du kanskje ikke er det). Fremhev gode sider ved oppgaven, men husk å bli kritisk mot din egen tekst (bare ikke ikke for kritisk). 4) Ikke stress (selv om det er umulig).
VÆR KRITISK: Fremhev gode sider ved oppgaven, men husk å være kritisk mot din egen tekst.
Om Inga:
Inga Sæther er 33 år gammel og kommer fra Hitra. For øyeblikket i mammaperm fra masterstudiet i sosiologi ved NTNU, men tar fatt på siste del av oppgaveskrivingen igjen så snart barnehagene åpner til høsten.
Hun skrev bacheloroppgave om språk og integrering blant østeuropeiske arbeidsinnvandrere, og tar for seg livs- og arbeidsvilkår hos den samme gruppen i masteroppgaven. Inga er også styremedlem i Trøndersosiologene.