På besøk i Norrköping

Til tross for et program spekket med aktuelle tema og spennende talere, kunne Nordisk Sosiologikonferanse i år by på skuffende få norske sosiologer.
Registrering av deltakere på Linköping Universitet (Campus Norrköping). Bilde tatt av Teiksma Buseva

Nordisk Sosiologikonferanse gikk av stabelen 14.-16. august i Norrköping. Konferansen ble arrangerte av den svenske sosiologforeningen på vegne av Nordisk Sosiologforbund. Temaet «Sociology in a Digital World» favnet bredt:

Første keynote var Delia Baldassarri som snakket om polarisering i topartistaten USA. Hun la fram forskning som viser at det å ha bekjente som tilhører et annet parti enn en selv, motvirker polarisering i større grad, enn å ha venner og familie som gjør det. Hun fant også at polariseringen er mer markant blant politikerne og i media, enn blant folket ellers. En stor andel er i midten, og blir først ved valg «presset» til å velge å side.

Konferansen hadde ellers mange skarpe analyser om blant annet hvordan marginaliserte grupper i befolkningen blir sett på som investeringsobjekter og om bankkortets brokete historie som både privat og offentlig infrastruktur. De 30 ulike gruppesesjonene kan finner her.

Konferansens panel tok for seg fortiden og framtiden til «digital sosiologi», hva det er og hva som skiller det fra «computational» sosiologi.

Andre keynote, Jen Schradie, fortalte hvordan datainnsamling på nett kan lede til alvorlige representasjonsproblemer i dataene våre, og påsto at digital aktivisme tjener konservative heller enn progressive krefter.

Konferansens panelsamtale ved: Friedolin Merhout (København Universitet), Andrea Voyer (Stockholm Universitet), Karoliina Snell (Helsinki Universitet), Simon Lindgren (Umeå Universitet), Jacob Habinek (Linköping Universitet). Bilde tatt av Teiksma Buseva.

Utenom å utforske Norrköping – en by som virkelig anbefales for en helgetur der man kan kombinere arbeiderhistorie (var «Sveriges Manchester» med en rekke tekstilvirksomheter frem til nedgangstidene på 1960-tallet), helleristninger og en pen elv – var det lagt opp til uforpliktende sosialisering på en nærliggende bar hver kveld.

Det eneste skuffende var det lave antallet norske sosiologer som var på konferansen. Neste konferanse er i Rovaniemi (Julenissens by) i 2027. Årsaken til at det er tre år til neste gang (og ikke to år) er at konferansene i fremtiden ikke gjennomføres samme år som Europeans Sociological Associations sine konferanser, som også gjennomføres annet hvert år. Vi håper på bedre oppmøte da.

Nordisk Sosiologforbund hadde ellers et styremøte i forkant av konferansen, der hver av de fem nordisk sosiologforeningene stilte med to representanter. I tillegg ble generalforsamlingen gjennomført.

Forbundet har for 2025 og 2026 satt av 400 000 kr. årlig til å fremme nordisk samarbeid. Blant annet kan det søkes om støtte – inntil 100.000 kr. – til å etablere/videreutvikle arbeidsgrupper innen avgrensede temaer. Ambisjonen er å få etablert flere faglige nettverk på tvers av landene som både kan møtes i 2025/2026 og ha en gruppesesjon under konferansen i 2027. Føringer og frister for søknaden vil om kort tid ligge på https://nordicsociologicalassociation.org/. Løp og søk!