Norsk sosiologforening

Vårens Sosiologiske Filmsalonger: Døden På Oslo S og VOICE

Døden På Oslo S - 2. april

Alle filmer framstiller samfunnet på en viss måte, og alle filmer kan fortelle noe om samfunnet vi lever i. I Sosiologisk Filmsalong kombinerer Sosiologforeningens Østlandsavdeling film og sosiologi. Sammen med Vega Scene velger vi ut en film som i en påfølgende samtale inviterer til kreative samfunnsanalyser mellom utvalgte sosiologer. De neste filmene i rekken er klassikeren Døden På Oslo S og VOICE.

Vi viser Døden På Oslo S den 2. april – rett etter påske. Etter visningen snakker Kenneth Dahlgren, Einar Aarvig og Hilgunn Olsen sammen. Kenneth Dahlgren er sjef for byutvikling og miljø i Aspelin Ramm og nylig avgått leder av Sosiologforeningen. Einar Aarvig er en serie- og filmanmelder som har studert sosiologi. Akkurat nå jobber han med en bok om nettopp filmen Døden På Oslo S. Hilgunn Olsen er kriminolog ved Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter (KRUS) og har bred forskningserfaring om rus. Samtalen ledes av Benedicte Nordahl Berntsen.

Oppdatering: Benedicte er blitt sjuk, så samtalen ledes av Østlandsavdelingas Erlend Kok.

For sosiolograbatt på billetten, velg bilettype «Sosiologforeningen Ø» for rabattKlikk her for å komme til Vegas nettside og for å bestille billett.

VOICE - 7. mai

Vi viser VOICE, en film om hvem som har retten til å fortelle historier. Etter visningen snakker Monika Rosten og Sabina Tica med Iselin Linstad Hauge og Ane Hjort Guttu. Monika Rosten er sosialantropolog ved NOVA og har gjort langvarig etnografisk feltarbeid om blant annet oppvekst, ungdomskultur, utenforskap og medvirkning i Groruddalen. Sabina Tica er stipendiat ved ISS, UiO, og fokuserer på klasse, hudtone, tilhørighet og deltakelse i kulturlivet. Iselin linstad Hauge spiller en av hovedrollene i filmen, mens Ane Hjort Guttu er regissøren.

Se traileren her!

Klikk her for å bestille billetter gjennom Vega sine nettsider. For rabatt, bruk billettype «Sosiologforeningen Ø».

Om filmen:

Filmskaperen Rhea oppsøker VOICE, et filmverksted for ungdom i Groruddalen i Oslo, for å lage TV-dokumentar om dem. Ganske snart møter hun motstand og krav om medvirkning. Hvilken rett har hun som utenforstående til å fortelle deres historie? Ungdommene og deres voksne ledere Dawit, Sara og Juan krever mer og mer innflytelse over filmen, og Rhea må strekke seg langt for å lage en «demokratisk» filmproduksjon.

VOICE er en skarp, satirisk og tankevekkende film om makt og motsetninger i moderne mediekultur.