Sosiologifestivalen i Horten

Onsdag 28. august er det duket for sosiologifestival i kystbyen!

Sosiologifestivalen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har sin opprinnelse i et ønske om å styrke både det faglige og sosiale miljøet blant sosiologistudentene. Initiativet kom opprinnelig fra Sigrunn Tvedten, programansvarlig for bachelorstudiet i sosiologi ved USN, som sammen med linjeforeningen Habitus og andre fagansatte, har jobbet tett for å realisere denne visjonen. Tidligere arrangementer, som den vellykkede paneldebatten om ChatGPT, har allerede vist kraften i samarbeid mellom studenter og ansatte.

Festivalen er inspirert av Sosiologifestivalen i Trondheim, hvor blant annet Aksel Tjora er en sentral deltaker. Hans perspektiver på sosiologi og dens anvendelse i ulike sammenhenger, inkludert festivaler, har vært en viktig inspirasjonskilde for arrangementet i Vestfold.

Målet med Sosiologifestivalen er flerfoldig. Først og fremst ønsker vi å skape en arena som styrker det faglige miljøet for sosiologistudentene på USN, samtidig som vi inkluderer tidligere studenter som nå er i arbeidslivet. Mange utdannede sosiologer i Vestfold jobber både i offentlig og privat sektor, og vi håper festivalen kan bli en sosial arena hvor nåværende studenter og yrkesaktive kan møtes, knytte nettverk og dele erfaringer om hvordan sosiologi anvendes i praksis.

Onsdag 28 august arrangerer linjeforeningen Habitus sosiologifestival i Horten.

Sosiologifestivalen er åpen for alle med en interesse for sosiologi, uavhengig av bakgrunn. Vi håper at deltakerne, enten de er studenter, professorer, eller bare nysgjerrige, vil få med seg nye perspektiver på sosiologiens relevans, uansett hva slags bakgrunn de har eller hvilken sektor de jobber i. Gjennom dette arrangementet ønsker vi også å øke bevisstheten om muligheten for å studere sosiologi ved USN i Vestfold og vise hvorfor sosiologi er et viktig og aktuelt fag, både i dag og i fremtiden. Vi håper at dette også kan bidra til å styrke rekrutteringen til sosiologiutdanningen ved universitetet.

Et spennende program

Linjeforeningen Habitus vil åpne opp festivalen og snakke litt om hvem vi er og hvorfor vi har valgt å sette i gang en sosiologifestival, etterfulgt av Aksel Tjora som vil gå litt dypere inn i festivaler og hva som gjør det til et spennende forskningsfelt.

Sigrunn Tvedten vil intervjue og snakke med tidligere bachelor- og masterstudenter fra sosiologi og master i samfunnsanalyse om deres bachelor- og masteroppgaver.

Rune Åkvik Nilsen skal bokbade Magne Flemmen og hans nye bok “Klasse – en innføring”

Eiri Elvestad vil åpne opp i korte trekk om tematikken; en problematisering fra et sosiologisk perspektiv av om sosiale medier har skylda for ungdommers sosiale problemer/uhelse og truer demokratiet.

Panelet i panelsamtalen vil bli ledet av Silje Maria Tellmann, hvor paneldeltakerne Aksel Tjora, Eiri Elvestad, Magne Flemmen og Camilla Ness vil snakke om Sosiologer diskuterer sosiologi.

Sosiologer kan utforske alt fra festivalkultur og mediebruk hos unge, til erfaringer med utenforskap eller hvorfor det fødes stadig færre barn i Norge. Sosiologi er en generell samfunnsvitenskap som studerer forholdet mellom mennesker og samfunn, og det er ikke uten grunn at sosiologifaget har blitt omtalt som en ‘potet’. Sosiologiens bredde gjør den til et fleksibelt verktøy for å studere et samfunn i endring, og vi finner sosiologer i mange sektorer. På den andre siden kan det være en utfordring for sosiologistudenter å skille seg ut på et arbeidsmarked som ofte etterspør som spesialiserte ferdigheter.

I vår debatt skal vi utforske denne dualiteten, men også gå et skritt lenger: Vi står midt i en dyrtid, og verden er preget av flere kriser samtidig. Belastningene som følger av dette er ulikt fordelt i befolkningen, og nye ulikheter trer frem. Likevel er folk flest fremdeles lite bevisst om egen klasse og livssjanser. Hvordan kan vi forstå dette paradokset, og bør vi sosiologer snakke enda høyere om betydningen av klasse?

Vi er veldig spente og gleder oss masse til en innholdsrik dag fylt med sosiologi, hyggelige mennesker og god mat.