Smak og livsstil i norske blogger

Norske bloggere fremstiller en luksuriøst livsstil. Samtidig styres hva som skrives om av bloggens tema og sponsorer.

Tekst: Mathilde Aarvold Bakke

Forrige semester skrev jeg semesteroppgave om norske, kommersielle bloggeres smak og livsstil. Jeg ønsket å finne ut hvordan bloggerne fremstiller seg selv, sin smak og sin livsstil på bloggene og gjorde en tekstanalyse. I dette innlegget vil jeg oppsummere noen av funnene jeg gjorde.

 

MARKEDSFØRINGSKANAL: Bloggen er i dag en markedsføringskanal og mange bloggere tjener penger på annonsering og sponsede innlegg. Foto: Screenshot Tumblr, http://mathildeaar.tumblr.com

Dyr og eksklusiv livsstil
Bloggen er i dag en markedsføringskanal og mange bloggere tjener penger på annonsering og sponsede innlegg. Alle bloggerne i datamaterialet er toppbloggere, som tjener penger på å blogge. Fordi bloggen er en markedsføringskanal er det mye fokus på å vise frem eksklusive produkter og en luksuriøs livsstil i blogginnleggene.

Bloggerne har et høyt forbruk. De kjøper eller får sponset nye klær, sminke og produkter ofte som vises frem på bloggen. De skriver om sponsede reiser til utlandet og kulinariske opplevelser på restauranter. Bloggene i datamaterialet var høsten 2014 noen av Norges mest leste blogger og tjener mye på bloggene sine. Bloggerne har ulik sosial bakgrunn, men kan alle leve en luksuriøs livsstil på grunn av sponsorene og blogginntektene disse gir. Alle bloggerne viser frem et luksuriøst og dyrt forbruk. Bloggerne har høy økonomisk kapital, grunnet inntektene fra bloggen. Den store mengden økonomisk kapital bloggerne har gjør en luksuriøs og dyr livsstil mulig. Forskjellene i smak mellom bloggerne er liten. Dette skyldes antakelig at de fleste bloggerne hører til toppsjiktet av norske bloggere, har høy inntekt og mange av de samme sponsorene. Det kan også skyldes faktorer som kjønn og alder.

Bloggernes livsstil skiller seg fra livsstilen mange av leserne lever. I blogginnleggene svarer bloggerne på spørsmål eller kommentarer fra leserne og får ofte spørsmål om hvordan det er mulig å oppnå denne livsstilen, og å lykkes som blogger i Norge i dag. Bloggernes smak og livsstil fremstår som eksklusiv, dyr og luksuriøs.

Bloggerne forsøker derimot ikke å distingvere seg fra leserne gjennom smak og konsum, men å gi leserne opplæring i denne smaken og livsstilen. For mange av leserne er bloggerne forbilder, som gir dem kunnskap om hvordan man skal kle seg for ulike anledninger, sminke seg, og hva, hvor og hvordan man skal spise, trene,  dekorere hjemmet med eller ta med seg på reise. Slik fremstår bloggerne som førende for en eksklusiv, luksuriøs og dyr smak, som de ønsker å gi leserne opplæring i. Gjennom å lese bloggene kan man lære å leve som og være som bloggerne.

LUKSUS: Bloggerne har ulik sosial bakgrunn, men kan alle leve en luksuriøs livsstil på grunn av sponsorene og blogginntektene disse gir. Foto: Screenshot Tumblr, http://mathildeaar.tumblr.com

Bloggerne har et høyt forbruk. De kjøper eller får sponset nye klær, sminke og produkter ofte som vises frem på bloggen.

Sponsorstyrt smak
Sponsorer og annonsering gjør det mulig å leve av å blogge og flere av bloggerne i datamaterialet er bloggere på heltid. Blant bloggerne i datamaterialet finner man sponsorer som Pepsi Max, Nelly Coverbrands, Make Style, X-Life og Max Factor. Bloggerne får sponset klær, sminke, mat, kosttilskudd, førerkort, reiser, trening med mer. Bloggsjangeren kjennetegnes av det jeg har valgt å kalle en sponsorstyrt smak. Bloggerne liker og skriver at de liker produkter, fordi de har fått dem sponset. Toppbloggere har mange sponsorer, får ofte tilbud om nye sponsoravtaler og mottar mange produkter i posten. Ofte er det opp til bloggeren hva han eller hun ønsker å omtale på bloggen sin. Hvilke produkter som omtales på bloggen styres derfor bare delvis av bloggerens smak og interesser.

Samtidig kan det tenkes av bloggerne får prøve produkter de ikke hadde kunnskap om fra før og ikke hadde prøvd tidligere, fordi de blir kontaktet av produsenter som ønsker at de skal omtale produktene deres på bloggene sine. Sponsede innlegg må i dag merkes med for eksempel «reklame», «annonse» og/eller «inneholder annonselenker.» Det kan være viktig å merke seg at merking av innlegg er en relativt ny praksis, og at ikke alle bloggere er like gode på å gjøre dette hver eneste gang. Da blir det ofte vanskelig for leseren å skille mellom reklame og personlige meninger og smak. Den sponsorstyrte smaken påvirkes av bloggernes sponsorer. Samtidig kan  det også være mulig at bloggerne velger å omtale produkter de ikke liker, fordi  de får godt betalt for å gjøre dette. Å skille mellom personlig smak og sponsorstyrt smak, kan i bloggsammenheng være vanskelig.

 

SPONSORER: Sponsorer og annonsering gjør det mulig å leve av å blogge og flere av bloggerne i datamaterialet er bloggere på heltid. Foto: Screenshot Tumblr, http://mathildeaar.tumblr.com

Å skille mellom personlig smak og sponsorstyrt smak, kan i bloggsammenheng være vanskelig.

Temastyrt smak
Datamaterialet består av tyve bloggere i alderen 18-35 år, 19 kvinner og en mann. Alle bloggerne kan kategoriseres som livsstilsbloggere. De skriver om seg selv, hva de gjør og ting de liker (klær, sminke, interiør, aktiviteter, mat, reiser med mer). Noen av bloggene handler om underordnede temaer og kan kategoriseres som moteblogger, fitnessblogger, mamma/pappablogger med mer. Bloggenes tema er med på å bestemme hva som skrives om på bloggen og er med på å påvirke smaken og forbruket som bloggerne fremstiller. På en moteblogg er det stort fokus på klær, sminke og trender, på en mamma- eller pappablogg er det mamma- eller papparollen, barna og klær, produkter og utstyr til barna som står i fokus. Bloggens tema påvirker også hvilke sponsorer bloggeren har. En moteblogger som skriver om klær, antrekk og sminke og har sponsorer som Coverbrands og Nelly, en mammablogger som skriver om mammarollen har sponsorer som BR-leker og Babystore.no. Bloggen kan derfor sies å være uttrykk for en temastyrt smak og forbruk.

Sponsorer og annonsering gjør det mulig å leve av å blogge og muliggjør livsstilen og smaken bloggerne fremstiller. Hva som omtales på bloggen styres av både bloggerens interesser og av sponsorene bloggeren har. Å skille mellom personlig smak og sponsorstyrt smak kan derimot være vanskelig, fordi de ofte er usikkert om bloggeren virkelig liker noe eller har blitt betalt for å si at han/hun liker dette.

Mathilde Aa. Bakke

Om Mathilde:

Mathilde Aarvold Bakke (26) er masterstudent i sosiologi ved Universitetet i Oslo.

Hun er interessert i sosiale medier og kultursosiologi. Mathilde er bloggkoordinator på sosiologen.no.

Les flere blogginnlegg av Mathilde her.