Bli en aktiv og motivert student

Student Celina Stamper deler sine tips til hvordan du kan få til en organisert og aktiv studiehverdag.

Tekst og foto: Celina Stamper

Det er mange måter du kan gjøre studiehverdagen din litt lettere. Her er er seks råd til en morsommere og mer effektiv studiehverdag:

1. SETT DEG HOVEDMÅL OG DELMÅL

Dersom du studerer uten å ha et konkret mål, kan det bli veldig vanskelig å finne en ende på studeringen. Dette gjelder også i dine hverdagslige handlinger. Alt du gjør har et mål og en mening ved seg. Det er derfor veldig viktig å sette seg ett hovedmål for den avsatte tiden og flere delmål underveis. La oss si at du har en viktig eksamen foran deg og har satt av fire timer på mandagen til studier. Hovedmålet for de fire timene er å mestre ett av læringsmålene. Som eksempel kan vi bruke et av læringsmålene i faget EXPHIL (SO-EXP1001), der målet er at studenten skal ha:

  • «forholdsvis detaljert kjennskap til de enkelte, utvalgte filosofers teorier – hva som motiverer deres problemstillinger og hvordan de utfolder og begrunner sine perspektiver».

Dersom man velger dette som hovedmål, ligger det mange delmål til grunn for å kunne krysse av denne. Mest sannsynlig bruker du kanskje ikke bare én studieøkt på dette hovedmålet og det er også helt greit. Viktigst av alt er å sette gode og realistiske delmål som er greie å utføre og heller ikke for tidskrevende. La oss si at dette er delmålene for hovedmålet man setter opp:

  1. Få oversikt over hvilke filosofer som var sentrale
  2. Finne ut litt om bakgrunnen til hver filosof
  3. Les og lag kart over teoriene til hver enkelt filosof
  4. Les deg opp på hva som motiverte deres problemstillinger
  5. Finn ut hvordan filosofene utfoldet seg og brukte sine teorier i praksis
  6. Hvordan begrunnes perspektivene som er grunnlag for filosofenes problemstillinger?

Dette er delmålene jeg har laget ut fra av hovedmålene, og som jeg anser som høyst nødvendige for å kunne mestre læringsmålet i sin helhet. La oss si da at du har funnet fem filosofer. For å få en god oversikt over disse, slik at det skal bli lett å lese over disse før eksamen, er det lurt å lage et Word-dokument over hver av dem hvor alt av det nødvendigste blir tatt med. Dette kan sorteres under faget i permen din, slik at du lett finner tilbake til dette. Du kan også sette en post-it lapp med målet på den første av sidene, slik at du kan skille mellom målene og lett se hva du kan godt og hva du må øve mer på.

DELMÅL: Hovedmål kan deles inn i flere delmål.

Dersom du studerer uten å ha et konkret mål, kan det bli veldig vanskelig å finne en ende på studeringen.

2. MARKER, FARG & STREK

Noe jeg har erfart å være veldig effektivt og motiverende er hyppig bruk av markeringspenner (highlightere), understreking og god bruk av post-it lapper og fargede piler. Hyppig bruk av markeringspenner og post-it lapper med tilleggsinformasjon stimulerer øyet til å bli mer våkent, og hjernen assosierer fargene med moro og glede. Dersom du vil se hva slags skolesaker jeg har kjøpt inn til det nye året, kan du trykke HER.

Jeg har også noen tips til hvordan du kan bruke de forskjellige pennene, lappene og markeringstusjene dersom du blir litt blind på alle fargene og mulighetene.

  • Velg en egen farge til underoverskrifter (f.eks. blå markeringsfarge)
  • Velg en farge til å markere viktige setninger (f.eks. gul)
  • Velg post-it-piler i samme farge(og eventuelt referanse) i lærebok og notater dersom du vil binde sammen informasjonen eller vite hvor du fant den for å kunne se tilbake på den ved en senere anledning.
  • Bruk en stor post-it lapp over informasjon som er feil og skriv den nye informasjonen på lappen.
  • Bruk en stor dersom du vil tilføre noe nytt, ved å feks skrive * (stjerne) i notatene og starte med * på post-it lappen slik at du vet hvor lappen fortsetter hen.

LAPPER: Bruk en stor post-it lapp over informasjon som er feil og skriv den nye informasjonen på lappen.

Hyppig bruk av markeringspenner og post-it lapper med tilleggsinformasjon stimulerer øyet til å bli mer våkent og hjernen assosierer fargene med moro og glede.

3. SKAFF DEG SNACKS & TYGGEGUMMI

Det er veldig greit å alltid ha mat og drikke tilgjengelig når du setter deg ned med oppgavene dine, slik at ikke sult blir en av distraksjonene dine for å forlate plassen i lenger tid enn det du bør. En skål med oppskåret frukt, bær eller kjeks er perfekt småmat og holder sulten unna. En varm kopp med te eller en iskald mugge med vann eller saft holder også hodet friskt og våkent.

Et godt tips til noe du også kan lage er en frozen smoothie bowl. Jeg syntes at ekstra kalde ting frisker opp og fornyer hjernen min litt. Ellers er også en milkshake eller vanlig smoothie skikkelig deilig å hvile øynene og magen med.

Noen gode matbiter:

TIPS: Dersom du spise en tyggegummi med en spesiell smak mens du studerer (f.eks. lakris) og spiser den samme tyggisen igjen på eksamen, vil du assosiere tyggisen med viktig informasjon fra det du har studert. Dette er en lovlig liten juksemetode! Bytt gjerne smak på tyggisen til hvert fag.

MAT OG DRIKKE: Det er veldig greit å alltid ha mat og drikke tilgjengelig når du setter deg ned med oppgavene dine, slik at ikke sult blir en av distraksjonene dine for å forlate plassen i lenger tid enn det du bør.

4. SETT AV TID OG PAUSER

Det å ha en strukturert studiehverdag er viktig. Se an hvor lang tid du har til å studere per dag, og skriv den dedikerte tiden din med klokkeslett ned i almanakken. Husk å sett en boks du kan krysse av på på siden av gjøremålet, slik at du får en oversikt over hvilke dager du har studert den tiden du satt opp eller ei. Etter en lengre periode kan du justere tiden etter hva du har erfart passer best.

Du kan eksempelvis sette opp et visst antall timer du vil studere i uka utenom forelesninger og seminarer. Si du velger å studere rundt 15 timer ukentlig. Det blir litt over to timer daglig, noe som er overkommelig for de fleste. Lag deretter en plan over dagene dine og når du vil studere. Kanskje du har mindre tid en dag og mer tid en annen? Da kan du så klart skyve og flytte som du vil. Men prøv å ha en rutine på studietiden din, slik at det blir en naturlig del av dagen.

Mandag: 09-11 [X]
Tirsdag: 18-20 [X]
Onsdag: 08-10 [ ]
Torsdag: 15-17 [ ]
Fredag: 08-09 [ ]
Lørdag: 17-20 [ ]
Søndag: 09-12 [ ]

Men hva er like viktig som en strukturert studietid? Nemlig pauser. Det er anbefalt å ta en fem minutters pause hver halvtime og en større pause cirka halvveis på 20 minutter. Bruk de små pausene til dobesøk, sjekking av sosiale medier og påfyll av mat og drikke. De større pausene kan du bruke på å gå en tur ut, lufte deg og strekke litt på kroppen. Prøv å koble helt ut og sett en alarm på når du bør sette deg ned for å studere igjen.

Det er så mange måter å sette av studietid- og pauser på, derfor er det viktig å finne ut hva som passer for akkurat deg. Men å studere uten avsatt tid eller mål er veldig lite effektivt, ettersom at du fort kan kjenne at du aldri kommer i mål. Pensum er stort, derfor må man jobbe litt om litt.

Avhengig av når tidsfristen er, kan du også sette opp studietiden i forhold til antall sider du skal skrive på en oppgave. Da kan du bytte ut antall timer med sider og fordele de etter når det passer deg. Men husk å legge opp nok tid i forveien, ettersom det er viktig med kvalitet og ikke bare en stresset student og en uferdig oppgave dagen i forveien.

STRUKTUR: Det å ha en strukturert studiehverdag er viktig.

Hva er like viktig som en strukturert studietid? Nemlig pauser. Det er anbefalt å ta en fem minutters pause hver halvtime og en større pause cirka halvveis på 20 minutter.

5. BRUK PERMEN AKTIVT

Alt av notater, løsark og utskrifter som har med fagene/studiet å gjøre, bør samles i en perm. Den er perfekt til å sortere håndskrevne notater sammen med dataskrevne og ark som du får av foreleseren eller læreren din.

Permen gir rom for kreativ utfoldelse. Gjør oppgavene til en lek ved å lage fin struktur i bøkene, slik at det blir gøy å lese i den. La den bli et kunstprosjekt og lek deg med farger, forsider og oppsett. En perm trenger virkelig ikke å være kjedelig dersom du gjør deg flid med den. Du skal likevel ikke la mønstertegninger overta all studietiden din, finn en balanse.

6. GI DEG SELV BELØNNINGER

Dersom vi ser på delmålene og hovedmålene over, ser vi at det er ganske mye informasjon som skal inn med teskje under hvert mål. For at vi skal føle mestring etter hvert delmål er klart, er det lurt å skrive opp alle med en liten sjekkboks på siden. Det å krysse av en boks for hvert fullførte mål gir faktisk en enorm mestringsfølelse og ikke minst lettelse over at du er et steg nærmere hovedmålet.

Dersom du ikke føler det er nok motivasjon å krysse av en boks, kan det være lurt å legge igjen noen gulrøtter ved hver av dem. For eksempel en sjokoladebit per delmål og når du har klart hovedmålet så kan du unne deg en potetgull og dip-kveld med venner. Det er viktig å feire, enten om det er lite eller stort, slik at du assosierer studeringen med noe godt.

Celina Stamper

Om Celina:

Celina Stamper (20) starter på bachelorstudiet i sosiologi til høsten ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Campus Bakkenteigen.

Hun er blogger på www.celinastamper.com, er frilansjournalist og fulltidsmamma til en fire år gammel jente som heter Tia Alida.
Les mer om hvorfor Celina blogger på sosiologen.no her.